Fundament
EUROMIL, Organizatia Europeana a Asociatiilor Militare,
reprezinta aproximativ 500.000 de militari si familiile lor din 21 de state
europene. EUROMIL este singura
organizatie neguvernamentala internationala de acest gen. Una din sarcinile
primordiale ale acestei organizatii o constituie reprezentarea intereselor
economice si sociale ale militarilor din
Europa. Asociatiile afiliate au structuri democratice si sunt independente
din punct de
vedere ideologic si politico-partinic. Avandu-se in vedere rolul tot mai
important al Uniunii Europene, capata tot mai mare importanta si rolul EUROMIL
ca organizatie umbrela pentru militari.
Raportul comun privind pensiile adecvate si
sustenabile
In martie 2003
Comisia Europeana si Consiliul Uniunii Europene au prezentat un raport comun
privind pensiile adecvate si sustenabile:
« Mai multe reuniuni ale Consiliului
European, de la cea desfasurata la Lisabona la cea de la Barcelona, au atras
atentia asupra perspectivei imbatranirii populatiei si implicatiilor sale
deosebite in ceea ce priveste pastrarea unui nivel adecvat si sustenabil al
pensiilor. Aceasta « provocare » a fost evidentiata in concluziile
Consiliului European de la Stckholm din martie 2001, la care s-au pus bazele metodei
deschise de coordonare pe problema pensiilor. Procesul a fost in cele din urma
lansat la reuniunea Consiliului European de la Laeken din decembrie 2001, pe
baza a unsprezece obiective comune, grupate pe cele trei domenii de interes :
de salvgardare a capacitatii sistemelor de pensii de a-si duce la indeplinire
obiectivele sociale, de pastrare a sustenabilitatii lor din punct de vedere financiar
si de a raspunde nevoilor in schimbare ale societatii. In septembrie 2002 au
fost transmise Rapoartele de Strategie Nationala privind Pensiile, in care
statele membre prezinta in detaliu modul cum ele vor cauta sa-si indeplineasca
cele unsprezece obiective comune. Ulterior serviciile Comisiei au analizat
Rapoartele de Strategie Nationala urmarind a evalua ce s-a realizat din cele
unsprezece obiective comune ».
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Adoptat de Consiliul Director al EUROMIL
la 16 septembrie 2004
Pozitia EUROMIL
Evaluand acest
raport comun si mai multe rapoarte nationale anexate la acesta, se impune a
concluziona ca chestiunea situatiei specifice a pensiilor militare nici nu a
fost luata in discutie. De aici si impresia ca pensiile militare ar fi
integrate pe deplin in sistemele nationale de pensii. Este adevarat ca in
majoritatea tarilor europene pensiile militare sunt parte din serviciile
publice de pensii. Dar in cea mai mare parte din tarile respective pensiile
militare sunt manageriate dupa reguli specifice.
Cum interesele de
ordin social ale militarilor nu inceteaza dupa trecerea lor in rezerva, EUROMIL
considera ca aceste interese de ordin social trebuie sustinute din ziua in care
militarul se inroleaza in fortele armate pana in ziua cand sotia sa vaduva
moare. Asta inseamna ca inclusiv pensiile militare sunt importante pentru
EUROMIL si membrii sai.
In cadrul general
al pensiilor miltare, EUROMIL tine sa evidentieze urmatoarele aspecte, care
trebuie considerate ca elemente minime de standard :
- Personalul miltar trecut in rezerva
(inclusiv sotiile ramase vaduve) nu poate fi lasat sa se confrunte cu riscul saraciei, ci
trebuie sa se bucure de un standard de viata decent ; ei isi aduc
contributia la bunastarea economica a tarii lor si, in consecinta, sa poata lua
parte activa la viata publica, sociala si culturala.
- Pensiile personalului miltar in rezerva
trebuie stabilite astfel incat sa se pastreze acesasi standard de viata cu al
culegilor aflati in serviciul activ.
- Luand in considerare cerintele specifice
si (supra)solicitante ale carierei militare, trecrea in rezerva la o varsta mai
redusa decat media pentru functionarii publici
nu poate fi motiv
de penalizare pentru militarul rezervist. Varsta de trecere in rezerva trebuie
corelata cu cerintele de pe durata carierei. Asta se poate realiza prin
stabilirea unei varste mai reduse in comparatie cu cea pentru functionarii
publici, sau prin introducerea unor coeficienti, de exemplu pentru misiunile
peste hotare, cum ar fi cele de mentinerea pacii sau de asigurarea pacii.
- Luand in consideratie faptul ca in multe
cazuri personalul militar are o cariera limitata (contracte pe durata scurta
sau pe durata limitata), este important ca drepturile lor in ceea ce priveste
pensia sa fie transferate catre un alt sistem de pensii.
- Personalul militar devenit inapt pe deplin
pentru a continua cariera militara, pe considerente medicale, fizice sau
psihologice, trebuie sa aiba dreptul la o pensie de incapacitate pentru
serviciul militar.
- Plata pensiilor militare reprezinta o
responsabilitate a Guvernului, cadru in care trebuie asigurat un echilibru just
intre serviciul activ si rezerva, prin evitarea supralicitarii serviciului
activ si prin mentinerea la un nivel adecvat a pensiilor.
- In legislatia
privind pensiile trebuie luat in calcul si principiul tratamentului egal aplicat
barbatilor si femeilor.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Adoptat de Consiliul Director al EUROMIL
la 16 septembrie 2004
Traducerea: Col. (r) Marian Ilie